Hier kijken klanten naar voordat ze boeken bij een salon

Voordat een klant in een salon komt is er al een heel traject aan voorafgegaan: het bezoek aan je website, je socials en het lezen van reviews. Hoe zorg je ervoor dat klanten voor jouw salon kiezen en ook klant bij jou blijven? In dit artikel duiken we in wat klanten echt willen van jou als schoonheidsspecialist.

De zoektocht naar een salon

Klanten zoeken altijd duidelijkheid en transparantie. Ze willen niet door websites spitten op zoek naar behandelingen, maar in één oogopslag alle behandelingen zien en het liefst met prijzen. Daarnaast willen ze een goed gevoel krijgen bij jouw bedrijf. Alles moet ze aanspreken, van je teksten tot je kleuren en de foto’s. Alles draait om herkenbaarheid en je kunnen identificeren met.

Succes start bij een sterke Branding

Een goed begin is het halve werk, succes start dan ook met een sterke Branding. Met de juiste Branding trekt je jouw ideale klant aan. Denk aan een mooie website met een sterk verhaal, matching socials in herkenbare kleuren, je eigen logo, lettertype en tone of voice, kortom: een compleet doordachte Branding die je onderscheidt van je je concurrent. Jouw eigen Brand Story.

Focus op klantbeleving: doorloop je eigen klanttraject

Als klanten eenmaal een afspraak hebben gemaakt (ook de tekst in de afspraakbevestiging is belangrijk) draait het om een band opbouwen. Waar klanten zich goed en vertrouwd voelen, komen ze terug. Het gaat altijd om meer dan een mooie huid of perfecte wenkbrauwen. Klanten zoeken ontspanning, vertrouwen en iemand die luistert. Een vast adres waar ze weten wat ze kunnen verwachten. Alles is hierin belangrijk: hoe ligt de stoel, welke muziek wordt gedraaid, hoe ruikt het in de salon. Elk detail draagt bij aan die klantbeleving.

Een glimlach maakt al verschil

Naast een sterke Branding is het vanzelfsprekend om je salon ook zelf te ervaren door de ogen van je klant. Hoe word je ontvangen bij binnenkomst? De klant begroeten met een glimlach maakt al het verschil. Wat springt in het oog? Mooie accessoires of een dode plant? Hoe ruikt het, hoe is de styling? Loop letterlijk het traject van een klant door en je weet het. En daar valt altijd veel winst te behalen.

Niet iedereen kent je; blijf jezelf duidelijk positioneren

Je inleven in je klant is de key tot succes en dat vooral ook blijven doen. Want ook al voer je jouw vak al 25 jaar uit, er zijn altijd potentiële klanten die je niet kennen en die je ook wilt bereiken. Ook een sterke marketingtool is je kennis. Klanten hebben vaak geen idee hoeveel kennis en ervaring je hebt. Achter jouw behandelingen zit vakwerk: kennis van de huid, ingrediënten en complexe technieken. Vertel daarover, maar zonder vakjargon te gebruiken, want klanten weten echt niet wat fibroblasten of lipiden zijn. Het geheim tot succes ligt dan ook in je bedrijf bekijken door de ogen van je klant, letterlijk op die stoel plaatsnemen en alles horen, zien, lezen en voelen door de ogen van je klant. Succes verzekerd!

More Inspiring Stories

Popular Stories